Teemapäivien lisäksi pidämme opetussessioita, joita ovat jumalanpalvelus ja ehtoollinen, sekä usko ja tiede. Nämä opetusseissot ovat sellaisia, johon osallistuu vain oma ryhmä. Opetussessiot ovat samankaltaisia, kuin intessiivijaksolla, mutta ne pidetään vuoden aikana. Tämä johtuen siitä, että jaksolle jäisi enemmän vapaa-aikaa. Opetussessioiden ja teemapäivien pitäminen antaa leirijaksolle enemmän aikaa esimerkiksi käydä jossain kävelyretkellä, makkaranpaistoon tai, vaikka uimiseen. Nuoret saavat myös enemmän hengähdystaukoja päivän ajalle. Vaikka rippikoulu on oppimiskokemus, on hyvä antaa nuorille myös aikaa tutustua muihin ja tehdä mukavia muistoja. Näin oppitunneista ei tule niin isoja mörköjä ja eri yksittäisiin asioihin oppitunneilla voidaan laittaa enemmän aikaa.
Ensimmäinen teemapäivä pidetään tammikuussa kaikille seurakunnan rippikoululaisille (120). Lähetys ja diakonia. Tämän päivän aikana nuoret oppivat tuntemaan mitä ja minkälaista lähetystyö ja diakonia on seurakunnassa, miten ja minne lähetystä tehdään ja mitä se diakoniatyö oikein onkaan. Eritoten se, että mitä niillä oikeasti tarkoitetaan. Päivään osallistuu muun muassa diakoniatyöntekijä, lähetyssihteeri ja seurakunnan ulkomaan lähetti, sekä Suomen lähetysseurasta työntekijä. Tarkoituksena olisi pieni kuuden tunnin paketti, johon osallistuisi kaikki nuoret 30 hengen ryhmissä (120:4) rasteja olisi neljä kappaletta. Ryhmät ovat jaettu jo etukäteen, jotta paikan päällä ei tule suurempaa häslinkiä.
Emilia
https://iwda.org.au/part-1-how-can-the-global-goals-turn-commitments-into-global-action/
Ensimmäinen teemapäivä pidetään tammikuussa kaikille seurakunnan rippikoululaisille (120). Lähetys ja diakonia. Tämän päivän aikana nuoret oppivat tuntemaan mitä ja minkälaista lähetystyö ja diakonia on seurakunnassa, miten ja minne lähetystä tehdään ja mitä se diakoniatyö oikein onkaan. Eritoten se, että mitä niillä oikeasti tarkoitetaan. Päivään osallistuu muun muassa diakoniatyöntekijä, lähetyssihteeri ja seurakunnan ulkomaan lähetti, sekä Suomen lähetysseurasta työntekijä. Tarkoituksena olisi pieni kuuden tunnin paketti, johon osallistuisi kaikki nuoret 30 hengen ryhmissä (120:4) rasteja olisi neljä kappaletta. Ryhmät ovat jaettu jo etukäteen, jotta paikan päällä ei tule suurempaa häslinkiä.
Rastit:
- Diakonia työ, mitä on diakonia?
- Lähetystyö: Lähetystyö leisesti ja Suomen lähetys. Tässä samlla voidaan kertoa esimerkiksi yhteisvastuusta.
- Ulkomaan lähetystyö, lähetti voi kertoa omista kokemuksistaan kentältä, missä on ollut, mitä on tehnyt, minkälaista on ollut?
- Global Action pakohuoneet
Rastit ovat tunnin pituisia ja nuoret kiertävät ne kaikki 30 hengen ryhmissä. Kun on mennyt kaksi ensimmäistä rastia on lounaan aika, jotta nuoret saavat hetken rauhoittua ja jutustella kokemistaan asioista keskenään ystäviensä ja muiden rippikoululaisten kanssa. Työntekijät voivat käydä tässä välissä kyselemässä nuorten mielipiteitä päivästä ja asioista mistä he ovat oppineet. Rasteilla kerrotaan selkeämmin niiden omista aiheista ja niissä voi olla mukana osallistaviakin tehtäviä esimerkiksi laittaa nuoret pelaamaan kahootilla ja vastailemaan erillaisiin kysymyksiin lähetystöstä tai vaikka keksimään joitain tapoja tehdä diakoniatyötä. Laitetaan nuoret oikeasti näkemään ja oppimaan, mitä nämä aiheet oikeasti tarkoittaa. Vaikka aiheet saattavat nimiltä olla tuttuja, saattaa niiden sisällöt olla vähän tuntemattomampia.
Päivän ohjelma
Aloitus kello 10:00
- Pieni kokous ja ryhmiin jako tapahtuu tässä. Tuntien vetäjät esittäytyvät ja lyhyesti kertovat omasta aiheestaan (mistä ovat, oma ammatti)
Ensimmäiset rastit alkavat 10:20 (liikkuminen noin viisi minuuttia)
Toiset rastit alkavat 11:25 (liikkuminen viisi minuuttia)
YHTEINEN LOUNAS klo 12:25
Kolmas rasti klo: 13:30 (liikkumiseen laskettu aika mukaan 5minuuttia)
Neljäs rasti alkaa kello 14:35
- Viimeisen rastin päätyttyä tullaan yhteiseen tilaan, jossa kysellään nuorten mielipiteitä päivästä, kerätään palautetta ja niin edelleen. Palautetta voidaan kerätä papereilla ja puheenvuoroilla. Voidaan myös kysellä siitä, ovatko nuoret oppineet mitään päivän aikana. Pieni lyhyt lopetus ja noin 15:30 päästetään nuoret lähtemään.
Päivän tarkoituksena on päästää nuoret näkemään toisiaan, tutustumaan uusiin asioihin ja ihmisiin ja oppimaan uutta mukavalla tavalla. Tarkoituksena ei ole tehdä päivästä koulupäivän tapaista vaan, että he pääsevät myös osallistumaan mukavilla tavoilla ja kuulemaan mielenkiintoista uutta tietoa. Rasteina tämä päivä toimii hyvin. Rippikoululaiset pääsevät liikkumaan samalla, osallistumaan ja kuulemaan asioita ihmisiltä, jotka oikeasti niistä tietävät ja ovat ammattilaisia.
Emilia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti